Master in Energy and Environmental Management and Economics – MEDEA

EN – The MEDEA Master (first and second level) is designed and managed in collaboration with Eni, with the aim of investigating the management issues of companies operating in the energy and environmental sector. The Master offers participants a unique opportunity for excellent training in an international and interdisciplinary context.

The program is aimed at students holding economic and technical degrees and is characterized by a highly effective placement. The Master has a cross-cutting nature, and students find an occupation in all areas of the energy sector (administration, finance and control, international strategies and relations, contracts, trading, analysis and risk management and, for those students with a background in the hard sciences, also research and exploration of hydrocarbons, oil and petrochemical production, engineering, product technology, refining, electricity generation, safety and environmental protection).

For more information on educational objectives, course program and careers, see the website

The call for admission and the instructions on how to apply are available at these links: I level (deadline: May, 4 2020), II level (deadline: May, 18 2020)

Coordinator of the Master: Marcella Nicolini

IT – Il Master MEDEA (di primo e secondo livello) è progettato e gestito in collaborazione con Eni con l’obiettivo di approfondire le problematiche gestionali di imprese operanti nel settore energia e ambiente. Il Master offre ai partecipanti un’opportunità unica di formazione di eccellenza in un contesto internazionale ed interdisciplinare.

Il programma si rivolge a titolari di lauree economiche e tecniche ed è caratterizzato da un placement molto efficace. Il Master ha carattere trasversale, pertanto la figura professionale formata trova collocazione in tutti gli ambiti del settore energetico (amministrazione, finanza e controllo, strategie e relazioni internazionali, contrattualistica, trading, analisi e gestione del rischio e, per gli studenti con background di scienze dure, anche ricerca ed esplorazione di idrocarburi, produzione petrolifera e petrolchimica, ingegneria, tecnologia di prodotto, raffinazione, generazione elettrica, sicurezza e protezione ambientale).

Per maggiori informazioni su obiettivi didattici, programma dei corsi e sbocchi professionali si rimanda a questo sito web

I bandi e le istruzioni da seguire per presentare la domanda di ammissione sono disponibili a questi link: I livello (scadenza: 4 maggio 2020), II livello (scadenza: 18 maggio 2020)

Coordinatore del Master: Marcella Nicolini